פסק זמן בעמק החוויות – עמק המעיינות

אנחנו יושבים על ספסל עץ , מול בריכת נופרים מקסימה בלב קיבוץ ניר דוד. הילדים מתרגשים מהדגים הגדולים והצבעוניים ששוחים במים, שני הקטנים מתגלגלים על הדשא, צוחקים. אחר כך כל החבורה משתוללת בגן המשחקים כאילו הגיעו הרגע מבית הילדים. נסענו לעמק המעיינות הלוא הוא עמק בית שאן המקסים.

כיוון שהגענו בשעות הצהריים עם ארבעה ילדים רעבים, עצרנו קודם כל בקיבוץ ניר דוד לארוחת צהריים קיבוצית. המגוון היה רחב- סלטים, מרק, מנות עיקריות ותוספות. כל פריט מתומחר בנפרד כך שאם מישהו רוצה רק פסטה לא תוציאו על זה 40 שקל כמו בארוחות ילדים בחוץ. מצויין למשפחות.

אחרי שהסתכלנו על הפעמון הגדול ליד חדר האוכל בו היו משתמשים בשנות הארבעים של המאה הקודמת, נסענו ללמוד קצת היסטוריה במוזיאון חומה ומגדל שבגן השלושה. מיד כשהגענו הילדים קיבלו ולבשו בגדי חלוצים וכובעים , תפסו כלי עבודה והתחילו להביא חצץ, דליים וכל מה שצריך כדי לבנות עוד ישוב או לפחות להרגיש ככה. המדריכה המקסימה שלנו הסבירה לנו לילדים בשפה פשוטה וציורית איך הקימו את ישובי חומה ומגדל ממש תוך פחות מיום (היום זה בטח היה נחשב לסטארט-אפ..) ועברנו בין הצריפים ששוחזרו אחד לאחד לניר דוד (תל עמל) – הישוב הראשון בחומה ומגדל.
הילדים לא האמינו בכמה מעט ציוד אנשים הסתפקו אז ובאילו תנאים חיו, במיוחד שהמדריכה הכריזה ״יאללה, למכבסה!!״ כל אחד קיבל דלי וירד איתו לנחל להביא מים לכביסה. בזמן שהם קיטרו על הכובד ושפכו חלק מהמים בדרך כדי שיהיה להן קל יותר, הסברנו שלא כל חולצה הייתה הולכת לכביסה בגלל קצת קטשופ (התשובה שלהם- כי לא היה קטשופ!), אח כנרשמה התלהבות סביב הפיילה, הסבון והקרש עד שכולם כיבסו ותלו (יש מצב שנאמץ את התעסוקה הזאת בבית…) בסוף הסיור נכנסנו לאודיטוריום חמוד בו צפינו בסרטון על הקמת הישובים. חוץ מהקטנה , שלושת החלוצים הצעירים (בני 4-8) ישבו ואפילו שאלו שאלות! המצפון שלי שמשום מה הוטרד מזה שהילד יפסיד כמה שיעורים בב״ס, התאדה מיד.

משם המשכנו בנסיעה קצרה לפארק המעיינות- פארק ענק ויפהפה בו שלל מעיינות ואתרים בהם עין מודע עין מגדל ונחל הקיבוצים. המקום מדהים ביופיו וכדאי מאוד להגיע עכשיו וליהנות מהפריחה, המים ששומרים על טמפרטורה קבועה של 28 מעלות לאורך כל השנה. הציפורים הרבות שעוברות במקום מוסיפות חוויה מקסימה בפני עצמה. מומלץ לקחת סל פיקניק ולהגיע. הכניסה להולכי רגל ורוכבי אופניים חינם. אנחנו קיבלנו רכב גולף לכל המשפחה ונסענו איתו (חוויה מומלצת אם כי לא הכי זולה) כשהגענו למעיין עין מודע היפהפה הילדים מיהרו להתפשט וקפצו למים בשמחה, משפריצים אחד על השני ונהנים מפארק המים הטבעי. אתר חובה .

לארוחת ערב הגענו לכפר הכורדי שנמצא במושב ירדנה. המקום נפתח לא מזמן וכבר תוכלו למצוא בו מוזיאון קטן עם בגדים וחפצים מכורדיסטאן, סרט קצר וכמובן ארוחה כורדית משביעה וטעימה. החבר׳ה התחילו להירדם על הכסאות, התקפלנו לכיוון גן בעדן בקיבוץ טירת צבי שם חיכתה לנו סוויטה מעוצבת, נקייה וממוזגת. מקלחות וכמובן – סרט מצויר בטלוויזיה (ככה זה שאין לך טלויזיה בבית, דורה נחשבת אטרקציה..) ולישון. בבוקר, בדיוק השמור לקיבוצניקים אמיתיים, דפקו על הדלת שלנו שליחים מחדר האוכל. בסלסלה ענקית נחה לה ארוחת בוקר עשירה ומפנקת הכוללת חביתות חמות, סלטים, גבינות, לחמניות טריות , מעדנים ואפילו קורנפלקס וריבות. ישבנו בחצר של הסוויטה ואכלנו בכיף ארוחת בוקר משפחתית (מתי זה קורה במשך השנה??) ארזנו במהירות כדי להגיע ליעד הבא בזמן , בכל זאת, משימה עיתונאית!

טלפון אחד לדויד שיחכה לנו בשער והגענו לקיבוץ כפר רופין. המקום ידוע בשלל הציפורים המגיעות אליו מדי סתיו ולכן גם הוא אחד המקומות היחידים בארץ בו יושב מטבע ציפורים. היה לנו מזל ולא רק ששמענו על הציפורים והסתכלנו במשקפות , אלא ממש השתתפנו בטיבוע ציפור. הילדים למדו להחזיק בעדינות ציפורים שנשארו למרבה הפלא בחיים ואפילו הצליחו לעוף אחר כך. למדנו על סוגים שונים של ציפורים, על סדר היום שלהן ועוד. הילדים שוב הפתיעו אותנו שישבו מרותקים להסברים ושאלו שאלות (נחת…:) משם אצנו למנחמיה, לחוות עז-עיז. רינת עברה לכאן עם בעלה לפני כמעט עשור מהעיר הגדולה כדי לחיות חיי טבע ולהתפרנס מגבינות עיזים. הדיר גדל לתפארת והיום מתקיימות במקום סדנאות למבוגרים ולילדים, סיור בדיר וכמובן ארוחות וגבינות שתוכלו לקחת הבייתה. החבר׳ה הכינו קינוח מתוק בטעם וניל עם מתוקים והיו בעננים.

לסיום הטיול הגענו לאתר חוויית נהריים בגשר הישנה – תשמעו, זה אחד המקומות הכי מושקעים בארץ! התחלנו בסיפור גבורה ואומץ על קרבות מלחמת השחרור ופינוי ילדי גשר במסע לילי .הילדים מיד הזדהו עם ילדי גשר ורצו לשמוע עוד. המשכנו לסדנת אפיה ב״אגדת לחם״. ראינו תנור לבנים אמיתי בו השתמשו אז חברי גשר וכל אחד קיבלבצק , לש , רידד ואפה ״לחם הפתעות״ – לחם עם שלל מתוקים (חלווה, שוקולד וכד׳) . לסיום מדהים באמת נכנסנו למיצג אורקולי מרתק ״חווית נהריים״ ובו למדנו על פנחס רוטנברג – הזקן שחלם חלום הזוי במושגים של אז- שימוש בחשמל לכל תושב בא״י ואף הקים את מפעל החשמל ההידרואלקטרי הראשון בארץ. הדגם הענק בנוי ממערכת דינמית ומוחשית של סכרים , זרימת מי נהרות, טורבינות וגנראטורים. המיצג לווה בצלילים, מיצגים אורקוליים והמון משחקי צבע. תענוג.