מדריך מורי דרך: איך המטיילים של היום יביאו לך את הקבוצה של מחר?

סיפור הזה מתחיל במדריכה, שבמשך שבוע וחצי השקיעה את הנשמה בקבוצה של 15 חבר'ה מקסימים מארה״ב. היא לקחה אותם למקומות שרוב הישראלים לא מכירים, הכניסה אותם לבתים של חברים שלה, שיכירו ויבינו את הפנים הרבות של הארץ. יצרה קשרים אישיים עם כל אחד ואחד בקבוצה. ואז, הם הודו לה יפה, אפילו עשו מסיבת פרידה שמחה ומרגשת בבר ערב לפני שחזרו, וטסו הביתה. נשמע מוכר? ברור, הרי זה הסיפור השבועי של כל מדריך: להכיר ליצור קשר ולעבור הלאה. אבל אם קשרים הם הדבר הכי יקר ביותר לבני האדם, אין ספק שמקצוע ההדרכה הוא העיסוק הכי בזבזני שיש, שהרי איפה עוד כל כך הרבה קשרים איכותיים נמוגים להם באופן סיטונאי שכזה אל תוך העבר, ונעלמים כלא היו? עם זאת, אפשר לשנות את הסיפור הזה – אם קוקה קולה חושבת שהיא יכולה לשמור על קשר אישי עם 80 מיליון אנשים, אז בוודאי שאתם יכולים להיות בקשר עם כמה אלפי אנשים שהדרכתם ואתם מכירים באמת. את הפוסט הזה אקדיש ליצירה של קשר הרבה יותר איכותי, ערכי ומניב.

למה להישאר לשמור על קשר עם לקוחות?

מה רע בשיטה הישנה אליה התרגלנו, היום הם, מחר קבוצה אחרת? אז ככה, כדאי להישאר בקשר עם אנשים שהדרכתם (או ביקור אצלכם) משתי סיבות:

  1. הסיבה הערכית – כי פתחתם להם את התיאבון לדעת. בחוויה של הטיול אנשים נפתחים לרעיונות וידע חדשים. למה שלא תמשיכו את ההעשרה הזאת ותתנו להם עוד ידע והשראה שיחברו אותם טוב יותר לארץ? אחרי הכל, מדריך טיולים הוא ביסודו מחנך. זה שהטיול נגמר לא אומר שאי אפשר להמשיך להשפיע, להנחיל ולהעשיר בידע ובערכים.
  2. הסיבה העסקית – כי הם כבר לקוחות שלכם. זוהי אמת עסקית בסיסית שהכי כדאי למכור למי שהם כבר לקוחות שלך. יש תורות שלמות סביב זה, אבל בוא נסתפק בכך שמכירה היא עניין של שלושה שלבים (להכיר> לאהוב> לקנות) ואתם כבר עברתם איתם את שני השלבים הקשים, אז טוב תעשו אם תחזרו על השלב האחרון שוב ושוב. אכתוב על זה יותר בפוסט בעתיד (ב״נ).

בשלב הזה אתם חושבים, ״טוב, הוא צודק שכדאי, אבל הוא יצא מדעתו. איך אשאר בקשר אישי עם 5,000 -50,000 איש?״ (הערכה ע״פ 40 איש בשבוע * 30 שבועות עבודה בשנה * 5-40 שנים על המיקרופון ). אז התשובה היא לא, לא יצאתי מדעתי, וכן, אני מציע שתהיו בקשר עם 50,000 אנשים שאותם הדרכתם ואתם מכירים אישית. נכון, פעם זה היה בלתי אפשרי, אבל בעידן של המייל ותוכנות מייל פשוטות, זה אפשרי והעלות היא בין חינם לזניחה. כל מה שצריך זה ליצור שיטה פשוטה, שלא תצריך מכם להשקיע מאמץ נוסף, ואלו שלושת השלבים ליצירה של שיטה שכזו:

שלב ראשון: איסוף מיילים בצורה יעילה

השלב הראשון הוא פשוט לאסוף מיילים של מי שאתם מדריכים. יכול להיות שזה נשמע פשוט, אבל זה בכל זאת דורש מעט הכנה. נכון, אפשר אמנם להעביר דף ריק ולבקש מאנשים לכתוב שם מייל, אבל מי יקליד את כל זה? וחשוב יותר – מי יפענח אותם? בואו נודה על האמת, אם זו השיטה מהר מאוד תישברו מהר מאוד, כי למי יש כוח אחרי שבוע אינטנסיבי של הדרכה להתחיל להקליד מיילים? לצורך העניין אנחנו רוצים להראות לכם את השיטה המתקדמת יותר, כך מה שצריך זה חשבון הגוגל (Gmail) וסמארטפון (אם יש טאבלט בכלל טוב). נכנסים לחשבון הג'ימייל שלכם (למי שאין טוב יעשה אם יצטרף ויפתח – גם אם אין לו כוונה להשתמש בזה ככתובת הדואר שלו). הכנתי וידיאו קצר באורך שלוש דקות המסביר את התהליך:

הסבר למי שלא יכול לצפות בווידיאו:

  1. נכנסים מצד ימין (הסימן של הקוביות) לגוגל Drive.
  2. פותחים קובץ חדש (create/צור), ומסמנים מסוג form/טופס.
  3. מעדכנים את השאלה הראשונה ל״שם״, ומוודאים שזהו שדה ״טקסט״ ולא ״בחירת אפשרות.
  4. מוסיפים עוד שאלה.
  5. מעדכנים אותה כ״אימייל״, שוב מוודאים שזה שדה ״טקסט״.
  6. לוחצים על כפתור ה״סיום״ (מימין למטה).
  7. אם גוגל מציעה ליצר טבלה יש לאשר זאת (כאן יאוחסנו התשובות שנקבל).
  8. שולחים את הלינק לחשבון המייל של עצמכם ופותחים בנייד או בטאבלט.

אם הכל בסדר, ואין שום סיבה שמשהו לא יהיה, עכשיו יש לכם הודעת דואר ששלחתם לעצמכם, ואותה אתם פותחים מהמייל בסמארטפון.

המייל יפתח לכם את הטופס בדפדפן של הסמארטפון:

פתיחה בדפדפן תראה כך

 

 

 

סמנו אותו במועדפים שלכם, כי הוא יהיה הרבה בשימוש:

שמירה במועדפים

 

 

 

 

עכשיו, כשאתם באוטובוס או בצהריים עם הקבוצה, הסבירו שחשוב לכם לשמור על קשר אישי, וכמובן שאתם לא מעבירים את המיילים שלהם לאף אחד (תיירים מאוד רגישים לזה), ושתשמחו אם הם יעדכנו אצלכם את המיילים שלהם.   השיטה הכי פשוטה היא להעביר את הסמארטפון שלכם ביניהם ולבקש שיזינו את הפרטים של עצמם. כל הכבוד, עכשיו יש לכם רשימת מייל של הקבוצה!

שלב שני: איך שומרים על קשר?

עכשיו אנחנו צריכים כלי פשוט שיכול להפיץ מיילים לכל הרשימה הארוכה הזאת. ההיגיון הפשוט אומר שאפשר להשתמש במייל האישי שלכם, אבל זה לא המצב משום שהוא מיועד לשליחת מיילים אישיים. ברגע שתתחילו לנסות לשלוח מיילים למאה או אלף אנשים הוא יקרוס לכם (זה סיפור טכני ארוך, אבל שרתים יזהו אותו כדואר זבל). אני ממליץ אם כך על Madmimi.com. זו חברה חביבה שיושבת בניו יורק, אבל המייסד הוא משלנו ומגיע מדי פעם לארץ. אבל הסיבה שבגללה אני ממליץ, ומשתמש בה בעצמי היא כי יש אפשרות להגדיר את החשבון למשלוח מיילים בעברית. הסיבה השנייה היא שעד 2,500 כתובות מייל השימוש בה חינם (אפילו לא צריך להכניס כרטיס אשראי!). לפתיחת חשבון: www.Madmimi.com

 

 

מגדירים את החשבון לעברית. חשוב לציין שממשק המשתמש עדיין יהיה באנגלית – רק המיילים שיישלחו יהיו בעברית.

 

Screen_Shot_2014-02-26_at_11_38_12-1

 

 

 

 

 

 

נכנסים לחשבון Google Drive ומוציאים את גיליון העבודה כקובץ אקסל. קודם ״קובץ/file״ ואז ״שמור כ/download as״.   חוזרים לMadmimi ומעלים את הגיליון. אפשר לשמור כל קבוצה בנפרד, דבר שיכול להיות יעיל אם יש לכם קבוצות בשפות שונות או עם דגשים שונים. למתקדמים אפשר ליעל את התהליך דרך קישור לזאפיר (אבל זה באמת רק למתקדמים -http://blog.madmimi.com/zapier/) אם לא היו בעיות, עכשיו אתם מוכנים להתחיל לכתוב מיילים!

שלב 3 – להיות בקשר עם המטיילים שלכם

לפני שמתחילים אתם צריכים לשבת ולחשוב, איזה קשר אתם רוצים עם המטיילים שלכם? מייל עדכון אישי? חג שמח פעמיים-שלוש בשנה? אולי מייל בכל חודש עם איזו כתבה מעניינת שאתם כותבים? אתם צריכים לקבוע. אני ממליץ לא לקחת על עצמכם משימה שהיא גדולה עליכם (מייל שבועי זה המון עבודה!), ולהיות עקביים, משום שאנשים יתחילו לצפות למיילים שלכם.

עוד כמה המלצות (למרות שמייל מצדיק פוסט בפני עצמו):

  • השתמשו בתמונות, רצוי שלכם מדריכים. אנשים אוהבים לראות פנים מוכרות.
  • דאגו שיהיה ערך במיילים שלכם, לא רק ״שלום שלום״. אנשים רוצים משהו שיהיה מעניין ורציני (כאן אני לא דואג, מדריכים הם כמעיין הנובע).
  • תאמו ציפיות עם עצמכם – אלו אנשים שהדרכתם, לא ברור מתי הם יבואו שוב (אם בכלל), אז אל תצפו שבתוך חודש חודשיים תתחילו לראות תוצאות עסקיות. אבל אם תתמידו, תגדילו את הרשימה ותשלחו מיילים איכותיים, אתם תראו איך לקוחות מתחילים להגיע באופן מוגבר יותר מכל מיני מקומות.ֿ

מייל הוא ללא ספק עדיין הכלי החזק ביותר שהאינטרנט מציע, יותר ממוקד ויעיל מכל רשת חברתית או פרסום ממומן, אבל אי אפשר לעשות קיצורי דרך – צריך לעבוד ולאט לאט לבנות את רשימת המיילים שלכם. אם עד עכשיו זה לא ברור – אנחנו ממש ממליצים בחום להתחיל לאסוף מיילים ולהוציא מייל חודשי או רבעוני! מקווים שלמדתם משהו ושתיישמו אותו, צוות על המפה