למה שיווק במייל לא עובד (ואיך לתקן)

אין ספק שאימייל הוא הדרך הקלה, הטובה והנכונה ביותר לשמור על קשר עם קהילת הלקוחות שלכם, כמעט ללא יוצא מהכלל. עם השנים אני מוצא את עצמי מקבל יותר ויותר מיילים מחברים ומכרים שפתחו עסק, או פשוט החליטו להתחיל לקחת את השיווק שלהם ברצינות וליישם את מה שאני מטיף להם כבר שנים: בנו רשימת תפוצה ושלחו מיילים.

אבל עכשיו אני מוצא את עצמי עם שאלה שמטרידה אותי מאוד: למה המיילים האלה כל כך מציקים? הם מגיעים מאנשים שאני מכיר והם מציעים דברים שאני מתעניין בהם ואשמח לקנות – אך עדיין המייל השבועי של השף, החודשי של הבית ספר לגישור, המייל שמגיע מדי פעם מהיקב וההוא של המסאז׳יסט ממש מטרידים אותי. אני לא יכול להתעלם מהם, כי אני מכיר את החברה, אבל כשאני פותח אותם אני תמיד מתאכזב (אפשר לחשוב מה ציפיתי למצוא בפנים).

למה מיילים מטרידים

העניין הזה של מיילים, שאני ביקשתי והסכמתי לקבל אבל בכל זאת מטרידים אותי, הוא לא באמת בעיה שלי, הוא בעיה של אותם החברים ששולחים אותם. כי הם מטרידים את כל מי שמקבל אותם ומשיגים את ההפך ממה שהם מתכוונים להשיג. הרי ברור שהם לא רוצים להטריד, אלו כולם עסקים רציניים, הם גם משקיעים הרבה זמן ומאמץ להוציא אותם. אז מה הבעיה? פשוט, הם לא מבינים את מהות השיווק במייל, לכן אני מקדיש להם פוסט זה (זה גם יותר קל ואפקטיבי מאשר לשלוח לכל אחד מייל בנפרד).

רשימת תפוצה היא כלי שמטרתו חיזוק וטיפוח קשר עם קהילת הלקוחות עד לנקודה שבה הם מוכנים לרכוש. אחרי רכישה הוא גם נועד לחיזוק וטיפוח קשר, וחוזר חלילה. כלומר, נכון להציע להם משהו לקנות אבל זה ממש לא צריך להיות הנושא של המייל.

החוזה הלא כתוב

החוזה הלא כתוב בין שולח למקבל הוא שאני המקבל נותן לך השולח בין 30-5 שניות של תשומת לב, ואתה בתמורה נותן לי משהו בעל ערך – זאת כל התורה כולה. תשומת לב היא מצרך יקר ומבוקש להפליא בעידן הנוכחי, אם אני נותן לך אותה פעם אחר פעם, ואני לא מקבל משהו שיש לו ערך עבורי, אתה מפר את החוזה ואני מתעצבן, אפילו אם רק קצת ואפילו אם רק בלב. במקרה הרע אסיר את עצמי מהרשימה שלך ובמקרה הרע השני אני סתם אתרגז כי הצלחת לפתות אותי, שוב, לפתוח מייל שלך רק כדי לגלות ששוב כל מה שיש שם הוא הצעה שיווקית ממך (תפריט, טיול, קורס וכו׳).

חשוב להבין שלמרות שאני שמח שההצעה קיימת, 99% מהפעמים היא לא רלוונטית עבורי. למה? כי בדיוק חזרתי מטיול, כי יש לי רגישות לחלב או כי אני בדיוק עושה MBA ואין לי לא כסף ולא זמן לשום קורס אחר – זה לא משנה למה, אבל רוב הזמן רוב הלקוחות שלכם לא בשלב של קנייה מכם. ייתכן מאוד שבעתיד הם יהיו, אבל סטטיסטית כרגע הם לא.

תן לי ערך

אז איך כן נכון להשתמש במייל? פשוט: תנו לי ערך, משהו שאני נהנה לקרוא. השאלה שלכם צריכה להיות: האם כשהם פותחים את המייל הזה הם מקבלים ממני משהו שהם שמחים לקבל? זו יכולה להיות תובנה, טיפ, מתכון, בדיחה, שיעור, לידים למכירות, סקירה, מדריך… באמת שזה לא משנה מה, העיקר שהם היו שמחים לקבל את זה. זהו.

נכון זה לא מוכר, אבל זה עושה משהו חשוב אחר, זה משמר אתכם בראש של הלקוחות שלכם עד שהם יהיו מוכנים לקנות. כשהם ירצו לצאת למסעדה, לקחת קורס גישור, להזמין את בת הזוג שלהם לחופשה מפנקת, אתם תהיו הבחירה שלהם – כי המגירה בראש שלהם שכתוב עליה ״צימר״, ״מומחה ____ ״, ״קורס״ או כל דבר אחר שייכת לכם!

כן, מדי פעם אתם יכולים לכתוב הצעה שיווקית, אבל עשו זאת בצורה ״שקטה״, פעם בארבעה-חמישה מיילים, או אפילו בסוף כל מייל בקטן – כי כשאנשים רוצים לקנות משהו, הם יודעים לחפש אותו, ואם הם לא רוצים, אז לא משנה מה תעשו, הם לא שם. לפחות לא עכשיו.

אז חזרה לחברים, אם אתם מוציאים מייל, פעם בשבוע, בחודש ברבעון – החליטו מהו הערך שאתם יכולים לתת. אתם אוהבים לכתוב – כתבו סקירות או מדריכים, אתם אוהבים לדבר – הקליטו תוכנית רדיו (ברשת הם נקראים פודקסטים והם יותר ויותר פופולאריים), אתם באמת רוצים להשקיע – עשו כמה סרטונים. יש מגוון רחב של דרכים ליצור תוכן איכותי שדרכו תוכלו לקנות ולהחזיק במגירה הנכונה בראשו של הלקוח שלכם. אבל אנא, אל תוציאו עוד מייל עם הזמנה לאירוע חודשי, הצעה ״מיוחדת״ לקורס שאתם פותחים או כל פינה אחרת שאינה רלוונטית ל-99% מרשימת התפוצה שלכם – זה לא טוב להם ומכאן שגם לא לכם.

לסיכום, אם קראתם עד כאן, אתם כבר משקיעים את הזמן בכתיבת מיילים וטיפוח רשימת תפוצה. אתם בעיקר מבינים את החשיבות של שמירה על קשר עם קהילת הלקוחות שלכם, אז לפעמים כוונון ומיקוד נכון של המאמץ הזה יכולים להקפיץ את התוצאות בצורה מרשימה. [כאן מגיעה ההצעה השיווקית שלי:] אם אתם צריכים מישהו לשבת אתו לחשוב יחד איך הופכים אתכם ליצרני תוכן איכותי בצורה שיטתית, מבלי לפגוע בהתנהלות העסקית השוטפת שלכם, אתם מוזמנים ליצור קשר ונקבע פגישה (054-7650615, או לחצו כאן)

ושוב: כל מייל שאתם מוצאים חייב להכיל תוכן שכיף לקורא שלכם לקבל, גם אם אין לו כל כוונה לרכוש מכם מוצר או שירות כרגע.