מטיילים מחפשים ערכים

אני לא יודע לכמה מכם הזדמן לקרוא את הדו״ח שמשרד התיירות פרסם על התיירות המקומית לשנת 2012. נכון שהוא אינו כתוב בצורה מרתקת במיוחד, בלשון המעטה, אך טוב יעשה כל מי שמתפרנס מהתחום אם יקרא אותו. עד אז, רציתי לחלוק אתכם כאן תובנה שהפקתי ממנו.

האמירה שהכי תפסה את תשומת לבי בדו״ח היא: ״ניכר כי המוטיבציה המרכזית לטיולים בקרב בעלי המשפחות היא הקניית ערכים לילדים״. האם אתם מבינים את זה? הסיבה העיקרית לטיולי משפחות היא לא כדי לגבש את המשפחה, לא לעשות כיף, אלא להקנות ערכים לילדים. כמובן, כשקוראים את זה שוב, זה מובן יותר פתאום. לא רק לי חשוב להכניס ערכים בקופיפים הקטנים שאני מגדל, זה חשוב לכולם, מתברר.

משחקים בחלוצים המוזיאון חומה ומגדל

משחקים בחלוצים המוזיאון חומה ומגדל

כשאנחנו מגיעים למוזיאון "חומה ומגדל" בגן השלושה, אנחנו מתמוגגים מכך שהם משחקים ב״חלוצים״ ולא ב״פאואר ריינג'רס״. זה נפלא לראות איך ילדים (וגם אנחנו) מתחברים לדברים חשובים באמת. ילד שמבין שכאן זו ״שמורת טבע״, שזהו ביתם של בעלי החיים וחשוב לשמור עליו, מרגיש חיבור עמוק יותר. לא רק בילויים וקניונים וקניות, אלא מסע סביב ערכים משותפים.

עכשיו, נשאלת השאלה מה אנחנו, כמי שמציעים מוצרי תיירות, יכולים לעשות עם הידע הזה? התשובה הבסיסית ביותר היא לבטא יותר את הפן הערכי בפעילות שאנו מציעים במקום שלנו. לתת לערכים שאותם אנו מייצגים מקום של כבוד, ולא להתבייש בהם כי הם ״לא מגניבים״ ולכן זה לא מוכר. עובדה, זה מה שאנשים מחפשים, זה מוכר מאוד.

אבל לפני שאנחנו ממשיכים ומתארים מה כן עלינו לעשות, נאמר מילה איך לא ליפול למקום הלא נכון בכל זאת. שם המשחק במילה אחת הוא: אותנטיות, אם זה לא אותנטי, ממש אמיתי, זה לא יעבוד. אין טעם לצבוע הכל בצבע חאקי ולהגדיר אותו כ״חלוצי״. כשזה לא בא מבפנים, סביר להניח שזה יגרום יותר נזק מתועלת. קשה להסביר את זה אבל כל אחד יודע על מה אני מדבר: אנשים יכולים לקלוט זיוף בתחושת בטן, והם יגיבו בהתאם ולא ירצו להיות שם. כך שמה שאתם לא עושים, אל תרוצו למקומות רק כי נדמה לכם שזה מה שאנשים מבינים ורוצים לשמוע. חפשו את הערכים האמיתיים שלכם והציגו אותם.

עכשיו אתם בטח שואלים את עצמכם: "אבל מהם הערכים ״האמיתיים״ שלנו? אנחנו בכלל עוסקים בטיולי סנפלינג או שיש לנו מסעדה צרפתית, לא דיברנו על ערכים מאז שהעיפו אותנו מהתנועה בכיתה ז׳". זו באמת שאלה טובה. הבעיה היא שלמרות שאנחנו חיים בחברה מאוד ערכית, אין כאן ממש שיח על ערכים, וקשה לנו לפעמים לבטא אותם בצורה מילולית. כאן אתם יכולים להיות רגועים יותר משום שערכים הם נושא מאוד רחב, כך שעם מעט חשיבה ומודעות אתם תמצאו את שלכם.

השיטה הכי פשוטה היא לנסות לראות מה מתאים לעסק שלי. אני כותב ״פשוטה״ אבל ממליץ להיזהר כי זה יכול להוביל לאותם מקומות לא אותנטיים שחשוב להתרחק מהם. עם זאת, שווה בכל זאת לבדוק, כי אם אתם מדריכי סנפלינג, אתם כנראה מאמינים בעבודת צוות, דיוק ומקצועיות, שואפים להשתפר ולאתגר את עצמכם – כל אלו ערכים שכדאי להכיר בהם ולהבליט אותם בשיווק שלכם.

הנה עוד כמה דוגמאות לעסקים וערכים שיכולים, אבל ממש לא בהכרח, ללכת יחד. אני מדגיש שאלו הן רק דוגמאות והחוכמה היא למצוא ולהתחבר לערכים שמתאימים לכם באמת, ורק אחר כך לבטא אותם כלפי חוץ בצורה נכונה וכנה:

מסעדה:

  •  סביבתי – שימוש במרכיבים אורגניים, מיחזור
  • צדק חברתי – שכר הוגן לעובדים, נגישות לנכים, עבודה עם אוכלוסיות בסיכון

סדנאות שוקולד:

  • יצירתיות
  • אחריות חברתית
  • לימוד

מלון :

  • סביבתי – אדריכלות ירוקה
  • היסטורי – כמעט אין מקום בארץ שאין לו סיפורים היסטוריים

 מדריך טיולים:

  • אהבת הארץ
  • שלום – הבנת הזר והאחר, קבלתו והערכתו
  • סביבתיות

 אתם יכולים לראות שערכים נוטים להיות דומים ויש הרבה חפיפה. אבל עדיין חשוב מאוד לדייק. שאלו את עצמכם במה אתם מאמינים? מה מניע אתכם ומה הייתם רוצים שאנשים יצאו אתו אחרי ביקור אצלכם? כתבו אותם והביטו בהם שוב מחר. ברגע אתם מצליחים לגבש כמה ערכים שהם הערכים שלכם, חשבו איך לעשות זאת, והתחילו לאט לאט לשלב אותם בחומרים של העסק. זה יכול להופיע בפרסומים, על השלטים שלכם וזה יכול להיות בשפה שבה אתם בוחרים לתקשר עם המבקרים שלכם – בסוף התהליך זה צריך להיות בכל מקום, וזה צריך להיראות הכי טבעי בעולם.

אם אתם רוצים להבין יותר לעומק את הרעיון העומד מאחורי שימוש בערכים ולהגיע לתוצאות עסקיות יוצאת מהכלל, אני ממליץ בחום לשמוע את ההרצאה הקצרה הזאת של סימון סניק ב-TED,  הוא מדבר על החשיבות שבלהתחיל ב״למה״ של מה שאנחנו עושים. להרצאה נרשמו למעלה מחמישה עשר מיליון (15M!) צפיות ויש תרגום לעברית. מי שרוצה להעמיק הרי לינק לספר:

סימון סניק: איך מנהיגים גדולים מניעים לפעולה

סימון סניק: איך מנהיגים גדולים מניעים לפעולה

אני חושב שתופתעו ותיהנו מהאתגר שבתהליך, אבל אני בטוח שברגע שתתחילו ליישם אותו תרגישו שלא רק מגיעים יותר מבקרים, אלא גם שאלו האנשים שיותר כיף לכם לתקשר ולעבוד איתם.